Når vi tænker på Fair Trade, og hvad det egentlig betyder, så kommer der nok mange forskellige tanker frem. Hvad betyder det egentlig og har det nogen som helst effekt? Hos Love of Green handler det ikke kun om køb og salg af produkter – det handler om en idé og en overbevisning. Det handler i høj grad om bevidsthed – at være bevidst omkring de valg vi gør os i vores hverdag. Og at være bevidst om effekten af vores valg og handlinger.
Hos Love of Green mener vi, at Fair Trade er vigtigt netop fordi det er en måde at bygge bro mellem forbrug og velgørenhed. Vi kan godt lide idéen om “Trade – not Aid” – at vi som forbrugere kan yde hjælp til aktiv selvhjælp fremfor passiv bistand.
Fair Trade handler derfor ikke udelukkende om at betale en fair pris for en vare – det handler om en alternativ forretningsstrategi som ikke kun har profit for øje, men som handler om at hjælpe nogle af de mest udsatte befolkningsgrupper i verden med at bekæmpe fattigdom og skabe en bæredygtig tilværelse.
Denne idé håber vi, at vi hos Love of Green, kan være med til at skabe større bevidsthed omkring. Derfor har vi startet en netbutik, hvor vi forhandler Fair Trade og økologiske varer. Hver enkelt vare du finder på vores hjemmeside har gjort en positiv forskel for nogle mennesker ude i verden.
Vores varer bliver produceret hos forskellige Fair Trade producenter i forskellige dele af verden. Hver Fair Trade gruppe er unik og mange grupper er grundlagt med et specielt fokus for øje – for eksempel en bestemt krise eller social udvikling for et udvalgt område eller befolkningsgruppe. Én gruppe skaffer for eksempel arbejde til døve og stumme kvinder i Indien, som er blevet erklæret ikke gifte-egnede af deres familier og derfor er dømt til et liv i fattigdom. Et andet projekt arbejder for afskaffelsen af børnearbejde og er med til at skabe bedre uddannelse for børn fra fattige familier.
Derfor mener vi hos Love of Green at Fair Trade er vigtigt – og vi kan alle være med til at gøre en forskel ved at støtte op omkring det. Vi skal være bevidste omkring vores valg og vores forbrugsvaner – fordi det rent faktisk har en betydning i verden.